استفاده كنندگان از اين هاست ملزم به رعايت قوانين كپي رايت و قوانين جمهوري اسلامي ايران هستند
براي استفاده از لينك زير ثبت نام كنين
اول قوانين و مقررات رو بخونين بعد برين صفحه اول و ثبت نام كنين
استفاده كنندگان از اين هاست ملزم به رعايت قوانين كپي رايت و قوانين جمهوري اسلامي ايران هستند
براي استفاده از لينك زير ثبت نام كنين
اول قوانين و مقررات رو بخونين بعد برين صفحه اول و ثبت نام كنين
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
0 | 1001 | alik89 |
![]() |
1 | 1578 | alik89 |
![]() |
0 | 1849 | amirmail |
![]() |
0 | 1478 | amirmail |
![]() |
0 | 1505 | amirmail |
پروفسور بالتازار شخصیت نوستالژیک دوران کودکی متولدین دهه 60 است اما شاید کمتر کسی بداند که این شخصیت انیمیشن نه تنها تا حدودی واقعی بوده بلکه مدت زیادی را در شهرستان کبودرآهنگ همدان زندگی کرده و خدمات زیادی هم به مردم ایران در زمینه پزشکی انجام داده است.
به گزارش مهر، پروفسور بالتازار یک سریال انیمیشن قدیمی بود که آن را یک انیماتور کروات به نام Zlatko Grgić در استودیوی فیلم زاگرب در یوگسلاوی سابق (کرواسی) ساخت.
این شخصیت کارتونی یک مخترع پیر بود که برای یک اختراع، مدت زیادی فکر میکرد و در نهایت تنها با یک اهرم دستگاهی را روشن میکرد. پس از اتمام کار دستگاه، پروفسور شیر دستگاه را باز کرده و چند قطره مایع را داخل یک لوله آزمایش می ریخت و با ریختن آن مایع بر روی زمین اختراعش نمایان می شد. به همین سادگی!
اما پروفسور بالتازار یک شخصیت حقیقی هم دارد. مارسل بالتازار سال 1908 در فرانسه به دنیا آمد او یک پزشک فرانسوی بود که به علت فعالیت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری های طاعون و هاری معروف شد نه به دلیل اختراعاتش!
پروفسور بالتازار نفر دوم از سمت راست
روابط بين كارگر و كارفرما به معنايي كه امروز در حقوق كار مورد توجه است و در تعهد يكطرف ( كارگر ) به قرارداد نيروي كار خود در اختيار و تحت اداره ديگري (كارفرما) در برابر عوض معين خلاصه مي شود ، اگر چه طي قرون در جوامع مختلف بشري وجود داشته است ، اما مقررات حاكم بر اين روابط همواره يكسان نبوده و دستخوش تحولات زيادي شده است .
از آنزمان كه انسانها از زندگي ساده غارنشيني و شكار حيوانات دست برداشتند و براي ادامه زندگي مجبور باتخاذ روشهاي توليدي پيچيده تري شدند رفته رفته دسته اي از افراد بشر بجاي اينكه خود مستقيماً كار كنند از كار ديگران استفاده مي نمودند و بديشان چيزي ( بصورت غذا، لباس ومسكن و بعداً وجه نقد ) مي پرداختند . با اين تغيير وتحول رابطه كار بوجود آمد . عده اي نيروي كار خود را در اختيار ديگري مي گذاردند و از راه عوضي كه بدست مي آوردند زندگي خود را تأمين مي نمودند. در برابر دسته ديگري از كار دسته اول براي گرداندن چرخ كارهاي توليدي و جلب منفعت استفاده مي كردند . اين وضع در جوامع امروز نه تنها وجود دارد بلكه روزبه روز بر وسعت دامنه آن اضافه مي شود . تا بدانجا كه به نظر بعضي از متخصصين حقوق كار ، درآينده نزديكي اكثريت اعضاء جامعه را كساني تشكيل مي دهند كه مزد بگير بوده و تحت تبعيت(1) و دستور ديگري كارخود را انجام ميدهند و بدينسان اكثريت مردم مشمول مقررات كارخواهند شد .(2)
براي رسيدن به مرحله فعلي، و ايجاد مقررات خاص و ويژه اي كه حاكم بر روابط بين كساني كه كار مي كنند وافراديكه از كار دسته اول استفاده مي كنند باشد ، راه دور و درازي پيموده شده است . كار مدتها مفهومي پست و تحقيرآميز داشت و قدرتمندان جامعه خود تن بكار نمي دادند و براي انجام كارهاي خويش افراد ديگر را بصورت برده و رعيت وخادم در خدمت خود در مي آوردند و از كار ايشان استفاده مي كردند . بررسي رابطه كار در چنين نظامهاي اجتماعي اگر چه مي تواند جالب باشد اما مورد بحث اين مقاله نيست زيرا به زحمت مي توان پذيرفت كه رابطه كار در صور ياد شده جنبه قراردادي داشته است و بين طرفين قراردادي ، از نوع قراردادهاي نظام حقوقي فعلي ، منعقد مي شده است . زيرا تنظيم قرارداد مستلزم قبول تساوي طرفين و آزادي اراده ايشان است كه در رابطه بين ارباب و برده و رعيت وجود آن بشدت مورد ترديد مي باشد بلكه ميتوان گفت عدم آن محل انكار نيست . در اين سطور هدف اين است كه روابط كساني كه كار مي كنند (باصطلاح امروز كارگر ) و كسانيكه كار دسته اول تحت تبعيت ايشان و با پرداخت مزد از جانب آنان انجام مي شود ( در اصطلاح حقوقي فعلي كارفرما ) ، از زماني كه اين رابطه تابع قرارداد بين طرفين شده است ، مطالعه شود و بويژه اين نكته بررسي گردد كه قرارداد منعقد بين طرفين در تنظيم روابط ايشان چه نقشي دارد .
به گزارش ایران، منوچهر 16 سال دارد و ماموران در حالي وي را دستگير کردهاند که لباس عروس به تن داشت و موتور سواري ميکرد. پسر نوجوان به همراه دوست 18 سالهاش بهنام حسين که در زمان دستگيري راننده موتورسيکلت بوده، صبح روز پنجشنبه 9 آبانماه در حضور «اردمه» دادستان تربت حيدريه پرده از سرنوشت عجيب خود برداشتند.
منوچهر گفت: شب 8 آبانماه با دوستم حسين قرار داشتم برويم و دوري بزنيم. از خانه که بيرون آمدم متوجه شدم خواهرم لباس عروسي کهنهاش را داخل پلاستيکي جلوي در خانه گذاشته است. با ديدن لباس آن را برداشتم و به حسين نشان دادم. ناگهان فکري به سرم زد. لباس را برداشتم و با حسين به خانه يکي از دوستان ديگرم رفتيم. کسي آنجا نبود. لباس را پوشيدم. کمي خودم را آرايش کردم. از سر مسخره بازي تصميم گرفتيم با همان وضعيت موتورسواري کنيم. حسين موتور را روشن کرد. من نيز با لباس عروس و تور سفيد پشت سرش سوار شدم. به راه افتاديم. در خيابانها بوق ميزديم و ميرفتيم. همه مردم با تعجب نگاهمان ميکردند. ساعت 9 شب بود که خودروي گشت پليس جلوي ما را گرفت. تور را روي سرم کشيدم. ماموران پليس با ديدن کفشها و شلوارم فهميدند زن نيستم و دستگيرمان کردند. من اصلاً نميدانستم اين کار جرم است و فقط بهخاطر سرگرمي اين کار را کرديم.
منوچهر اظهار داشت: تا کلاس پنجم ابتدايي درس خواندهام. پدرم شاگرد اتوبوس است و من به خاطر اين که کمک خرج خانه باشم نتوانستم درس بخوانم.
حسين 18 ساله نيز گفت: پدرم کارگر سادهاي است. من نيز مثل منوچهر نتوانستم ادامه تحصيل بدهم و سرکار ميروم. ما وقتي ديديم همه با تعجب نگاه مان ميکنند ذوق کرده بوديم و ادا در ميآورديم. نميدانستيم چه کار اشتباهي کردهايم.
سرهنگ محمد امين شاهرخي، رئيس پليس تربت حيدريه نيز در اين رابطه اعلام کرد: ساعت 9 شب هشتم آبانماه، تيم کلانتري 11 تربت حيدريه هنگام گشتزني مشاهده کردند جواني راننده و كسي که لباس عروس به تن داشت ترک نشين يک موتور است.
وي افزود: با توجه به اين که اين صحنه تعجب شهروندان را به وجود آورده بود پليس بلافاصله موتور را متوقف کرد و در بررسيهاي اوليه مشخص شد كسي که لباس عروس به تن دارد پسري نوجوان است.
سرهنگ شاهرخي با اشاره به اين مطلب که منوچهر و دوستش به اتهام جريحهدار کردن عفت عمومي به مراجع قضايي معرفي شدهاند، گفت: خانوادهها بايد هوشياري و مراقبت بيشتري نسبت به فرزندانشان داشته باشند و آنها را بهطور غيرمستقيم تحت کنترل قرار دهند تا شاهد چنين مشکلات و مسائلي نباشيم.
اردیبهشت: وقتی که سیاره ونوس در نشانه ماه سنبله تحلیلگر و همچنین در پنجمین خانه شما، یعنی خانه عشق قرار میگیرد، شما به سوی خیالپردازی و رویا پردازی کشیده میشوید. اما امروز ارتباطش با نپتون تیره و تاریک میتواند باعث آشفته شدن افکار شما شده و شما را تشویق کند که خواستههایتان را فراموش کنید. شما زیاد به خودتان مطمئن نیستید، بنابراین امکان دارد تصمیم نادرستی بگیرید. هم اکنون به جای اینکه به غرایز خود اطمینان کنید، بر پایه واقعیت تصمیم گیری کنید.
خرداد: امروز روز رضایت بخشی نخواهد بود، چرا که شما فکر میکنید زندگی دیگران از شما بهتر است. شما از تصویری که در ذهن خود مجسم کرده بودید دور افتادهاید و نمیتوانید به تکامل برسید. اگر شما نتوانید به خاطر داشتههای خود شکرگزار باشید، مطمئناً ناامید خواهید شد. یادتان باشد که آشفته شدن ذهنتان برای اینکه بفهمید باید دیدتان را مثبت کنید کفایت میکند.
تیر: اگر یکی از دوستان نزیک شما بخواهد بر خلاف حدودی که شما برای خود تعیین کردهاید خودش را بالا بکشاند و پیشرفت کند، شاید شما از نظر احساسی خودتان را کنار بکشید و یا شاید فقط به طور کامل از این شرایط فاصله بگیرید. شما با این نوع رابطه احساس راحتی میکنید و البته به تغییراتی که صمیمیت بیشتر در زندگیتان پدید میآورد اطمینان ندارید. اگرچه شما راحتتر هستید که مشاهدات خود را نادیده بگیرید، اما بهتر است در مورد نگرانیهای خود با دیگران صحبت کنید.
مرداد: شما امروز خیلی احساس ناامنی خواهید کرد، بخصوص اگر یکی از دوستان نزدیکتان و یا شریکتان با بهتر جلوه دادن چیزهایی که خیلی هم خوب نیستند شما را خوب راهنمایی نکند. اگرچه شما هم اکنون میتوانید به وضوح ببینید که یکی از اطرافیانتان تلاش میکند شما را بفریبد، اما امکان دارد دلیل این عصبانیت اخیر شما بیشتر ترسهای خودتان باشد نه رفتار آنها. پس قبل از اینکه عجولانه تصمیم بگیرید، تمام حقایق را بررسی کنید.
حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود كه جهت درمان بعضی ازبیماری ها بكار می رود ودارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله ومورد تایید و تاکید اسلام می باشد. قدمت حجامت در ایران به قبل از اسلام می رسد، بهرام گور پادشاه ساسانی چون درمان بیماری خود را منحصر در حجامت یافت دستور داد حجامت در ایران رایج شود.
یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر روایی ذکر شده و در ذیــــل آیه یک ســــوره مبارکه «اسری» در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده است، حدیث زیر میباشد:
حضرت رسول اکرم(صلی االله علیه و آله و سلم) میفرمایند:
«در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما.»
انواع حجامت
در طب سنتی ایران حجامت به طور كلی به دودسته تقسیم می شود:
Dry cupping - حجامت خشك یا بادكشی
Wet cupping - حجامت تر
حجامت خشك : نوعی حجامت است كه در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلكه تنها عمل مكش یا Suction روی پوست انجام می شود. حجامت خشك خود بر دو قسم است:
الف : سرد و خشك،
ب ـ گرم و خشك
حجامت گرم و خشك در فرهنگ عامه اصطلاحاً به كوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. حجامت خشك در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد. اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریك دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.
حجامت تر با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می باشد. حجامت تر در مكاتب مختلف طب سنتی متفاوت می باشد، اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاكید شده است.
امام صادق ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) در سه نقطه حجامت می فرمود : سر، بین دو كتف وكمر
حجامت موضعی : بر اساس تشخیص پزشك و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود . از جمله حجامت روی كفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت كلیه، قاعده ریه و حجامت كبد. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهمترین و رایجترین آنها همان خونگیری از میان دو کتف است. ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز میگردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت سادهای از پشت گوش آنها انجام میشود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش مییابد.
حجامتهای دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت میگیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند حجامت زیر چانه (برای درمان جوشهای صورت)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیهها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزکپا وغیره.
روش انجام حجامت چگونه است؟
پس ازمعاینه و اخذ شرح حال از بیمارموضعی كه برای حجامت تعیین شده است ضدعفونی گشته سپس با لیوان حجامت كه بصورت یكبارمصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادكش می شود، بعد ازایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجاد می گردد، آنگاه به تناسب وضعیت جسمی، بالینی وعروقی بیماردرسه الی پنج مرحله از وی خون گرفته می شود. این عملیات مجموعا در مدت حدود 20 دقیقه انجام می شود كه خون گرفنه شده حداكثر به 50تا70 سی سی بالغ می گردد. درحجامت خشك مرحله خونگیری انجام نمی شود.
مقدار مناسب برای كشیدن شدن پوست به درون ظرف مكش به میزان 1 تا 1.5 سانتی متر از بالاترین حد گنبد پوست مكیده شده تا لبه ظرف مكش است. برای آماده سازی بهتر موضع حجامت ـ جهت حصول نتیجه بهتر از حجامت نوع خشك یا تر ـ می توان موضع حجامت را با روغن زیتون، روغن سیاهدانه و یا گل بنفشه چرب نمود.
حجامت تاچه حد ارزش درمانی دارد وفرایند اثر گذاری آن؟
سمومی که در اثر سوخت و ساز بدن در گوشه وکنار آن رسوب یافته، توسط جریان خون شسته شده ونیروی حفاظتی دریچه های مخصوص قلب مانع ورود آنها به قلب می شوند وآنها را در پشت قلب وبین دوکتف بایگانی می کنند ودرآنجا دو روز باقی مانده ودر صورت عدم تخلیه (توسط حجامت) این خون کثیف به کبد برگشته وکبد آنرا به طحال فرستاده ودربرخی رگهای بدن رسوب می کند وموجب درد وناراحتی هایی می شود.
درمنابع طب اسلام وطب سنتی حجامت به عنوان یكی ازاركان مهم درمان ذكرگردیده است وبیماری های گوناگون را درمان می كند و به صورت اختصاصی درمنابع طب اسلامی به شكل پیشگیرانه درمان همه بیماری ها شمرده شده است ودرمورد بیماری های خاص درمان تمامی بیماری های ناشی ازغلبه خون گفته شده است. بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا وسودا نیز ازطریق حجامت قابل دفع است.
حجامت دردرمان چه بیماری هایی بكارمی رود؟
حجامت درمورد بیمارهای هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)، دیابت غیروابسته به انسولین، دردهای عضلانی، سردردهای عصبی ومیگرنی، بیماری های پوستی شامل آكنه، پسوریازیس، آلرژی های دارویی، غذایی، فصلی، اعتیاد به مواد مخدر، بیماری های انسدادی عروق كرونر،عوارض بعد ازیائسگی (منوپوز)، دردهای قاعدگی درزنان ودوشیزگان (دیسمنوره) وبرخی بیماری های عفونی، هورمونی وغدد كاربرد دارد.
آیا استفاده ازفواید حجامت تنها برای درمان بیماریهاست؟
بیشترین كاربرد انواع حجامت بعد از بیماریهاست و بامكانیسم مختلفی ازجمله تنظیم سیستم ایمنی موجب پیشگیری ازبیماریها می گردد و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت كه كاربرد حجامت فقط برای درمان بیماریها نیست.
زمانهای حجامت
حجامت در همه وقت مجاز نیست و در روایات اسلامی زمانهای خاصی برای مؤثرتربودن آن توصیه شده است.
حجامت به لحاظ ماه شمسی: تقویم سُریانی یا رومی از چند هزار سال قبل تاکنون در خاورمیانه رواج داشته است. در احادیث اسلامی هفتم حزیران بهترین روز حجامت در طول سال معرفی شده است و در ادامۀ آن آمده است که اگر به انجام حجامت در این روز موفق نشدید چهاردهم حزیران نیز میتوانید به این کار مبادرت کنید. ماه حزیران ششمین ماه تقویم سریانی است که بین ایار و تموز قرار دارد. حزیران 30 روز دارد و تقریبا از 24 خرداد آغاز و به 22 تیر ختم میشود. هر ساله یک یا دو روز جابجایی در تطبیق این دو تقویم شمسی دیده میشود. اطبای حاذق هر ساله این دو روز مهم حجامت را محاسبه کرده و به بیماران خود اعلام قبلی میدهند.
حجامت به لحاظ ماه قمری: طبق حدیثی که از امام رضا(ع) منقول است حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کرۀ ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه است. در مرتبۀ بعدی میتوان روزهای 10 تا 23 ماه قمری را لحاظ کرد.
حجامت به لحاظ روزهای هفته: حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه اثر بیشتری دارد. در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه نباید حجامت کرد. حجامت در ظهر روز جمعه بسیار زیانآور است.
حجامت به لحاظ فصول سال: بهترین اوقات حجامت بجز حزیران، در زمانی است که هوا معتدل باشد، یعنی در چهل روز نخست بهار و چهل روز آغاز پاییز. در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه) و فصل تابستان (بجز 14 حزیران که ذکر شد) حجامت اثر اندکی خواهد داشت.
درمورد چه افرادی نباید حجامت كرد؟
حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست وبه منظورپیشگیری ازبیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت كرد وحداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیك ماه شروع می شود تا سن روزفاصله یعنی چهل ساله چهل روزیك بار، پنجاه ساله پنجاه روزیكبارو...ولی حجامت درمانی اگرتوسط افرادغیر مطلع انجام شود ممكن است موجب درمان نگردیده و یا اشكالاتی را پدید آورد.
درمورد افراد زیر نباید حجامت كرد:
-افرادی كه باتعریف طب اسلامی وطب سنتی دچارغلبه شدید بلغم هستند
-كودكان ازبدوتولد تا چهارماهگی
-زنان باردارتا ماه چهارم بارداری
-زنان درمدت ایام عادت ماهیانه
-افراد دارای كمبود پلاكت خون
-افرادی كه دچار فشارخون مقطعی بالا هستند ( دراین افراد ابتدا باید با استفاده ازحجامت گرم وخشك به طریق مخصوص فشارخون راكاهش داده وسپس اقدام به حجامت كرد)
تعداد صفحات : 35